كاريزما چيست؟
نوشته شده توسط : نسترن

اگر از اطرافيان تان بخواهيد افرادي را كه داراي جذابيت خيره كننده و اقتدار رهبري فرد،گروه و يا جامعه هستند را برايتان نام ببرند غالباً به جواب هاي قابل پيش‌بيني مي‌رسيد جواب هايي مانند نلسون ماندلا، آدولف هيتلر، ماهاتما گاندي و.. .
حال از همين افراد بخواهيد در چند ثانيه براي تان توصيف كنند كه چه چيزي در اين شخصيت ها مورد توجه شان قرار گرفته و باعث شده كه از آنها نام ببرند؟
دقيقاً همين جاست كه متوجه مي‌شويم تا چه ميزان توصيفات هر فرد با ديگري متفاوت است چرا كه شما به طور غريزي و ذاتي از افرادي خوشتان مي‌آيد اما اين كه چرا از آنها خوشتان مي‌آيد تعاريفي بسيار متفاوت نسبت به سايرين دارد.

براي اطلاعات بيشتر كليك كنيد
در حقيقت به سختي مي‌توان دو نفري را يافت كه توصيف و يا پاسخ يكساني براي اين پرسش داشته باشند اين تفاوت در توصيفات ما را به تفاوت در تعريف كاريزما مي‌رساند.
كاريزما مجموعه اي از ويژگي ها و خصوصيات در افراد است كه باعث مي‌شود در اطرافيانشان قدرت نفوذ و تاثيرگذاري بالايي داشته باشند و آنها را به خود جذب كنند. تشخيص اينكه آيا فردي كاريزماتيك است يا خير معمولاً آسان است با اين حال توصيف اين كه چه ويژگي و يا خصوصيتي باعث به وجود آمدن اين جذابيت منحصر به فرد و يا كاريزما مي‌شود اغلب مي‌تواند دشوار باشد.

 

با تمام اين اوصاف به تعريف كاريزما مي‌پردازيم:

كاريزما چيست؟

كاريزما به خصوصيات و ويژگي‌هاي شخصي گفته مي‌شود كه مجموعه‌اي از مولفه‌هاي اثرگذاري و جذابيت را دارا و در بحث مديريت سازماني نيز داراي قدرت رهبري و همراه كردن افراد با خود باشد.
همچنين كورت مورتنسن تعريف زيبايي از كاريزما در كتاب قوانين كاريزما نوشته است.
در اين كتاب تعريف كاريزما اينطور بيان شده:
گاهي درك روشني از واژه كاريزما نداريم، كاريزماً دقيقاً يعني چه؟ كاريزما مي‌تواند يك ويژگي مرموز تلقي شود! اما كاريزما قاطعيت يا هيجان و شور و شوق نيست، شخصيت خاص و يا مردم داري نيست، (گرچه تمام اين ويژگي‌ها تا حدودي بخشي از كلكسيون كاريزما هستند.
زماني كه با افراد داراي كاريزما (شخصيت‌هاي كاريزماتيك) برخورد مي‌كنيد به راحتي آنها را تشخيص مي‌دهيد و عموماً در ميان جمع درخشش خاصي دارند.
ما از بودن در كنار چنين افرادي احساس افتخار و برتري مي‌كنيم. كاريزما، تنها جذابيت، وفاداري، دوست داشتني بودن يا هيجان و شور نيست، حس اعتمادي است كه باعث راحتي و آسايش مخاطب مي‌شود و در عين حال اعتبار ايجاد مي‌كند.
تا بدين جا در يافتيم كه شخصيت هاي كاريزماتيك از قدرت نفوذ و همچنين قدرت رهبري بالايي برخوردارند در كنار اين موارد اين نكته را هم بايد حائز اهميت دانست كه اين اشخاص از اعتماد به نفس و خودباوري بالايي نيز برخوردارند و يا مي توانند به خوبي نشان دهند كه از اعتماد به نفس و خودباوري بالايي برخوردارند (اعتماد به نفسي كه شباهتي به غرور كاذب و يا خودبزرگ بيني ندارد).
داشتن اعتماد به نفس در برقراري ارتباط موثر به كمك آنها مي‌آيد و همچنين به آنها اين اجازه را مي‌دهد كه اين ويژگي را در ديگران نيز به وجود آورند و اين حس مثبت را به آنها هم منتقل كنند.

شخصيت كاريزماتيك ذاتي است يا اكتسابي؟

برخي افراد ممكن است به صورت ذاتي شخصيتي كاريزماتيك داشته باشند اما از آنجايي كه اين ويژگي مجموعه‌اي از رفتارها، صفات و مهارت هاست بخشي از آن را بايد آموخت.
اما مي بايست به اين نكته توجه شود كه در دنيا افراد بسيار كمي وجود دارندكه كاملاً و به صورت ذاتي شخصيتي كاريزماتيك دارند ، بنابراين داشتن شخصيت كاريزماتيك هم ذاتي است و هم تا حدود زيادي اكتسابي و قابل يادگيري.

منبع:

https://fereshteirannezhad.com/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D9%85%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

 





:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: